ridm@nrct.go.th   ระบบคลังข้อมูลงานวิจัยไทย   รายการโปรดที่คุณเลือกไว้

การรณรงค์แบบมีส่วนร่วมที่เป็นระบบและเชิงยุทธศาสตร์สำหรับผู้เลี้ยงโคนมจังหวัดเชียงใหม่

หน่วยงาน สำนักงานกองทุนสนับสนุนการวิจัย

รายละเอียด

ชื่อเรื่อง : การรณรงค์แบบมีส่วนร่วมที่เป็นระบบและเชิงยุทธศาสตร์สำหรับผู้เลี้ยงโคนมจังหวัดเชียงใหม่
นักวิจัย : นรินทร์ชัย พัฒนพงศา
คำค้น : เชียงใหม่
หน่วยงาน : สำนักงานกองทุนสนับสนุนการวิจัย
ผู้ร่วมงาน : -
ปีพิมพ์ : 2545
อ้างอิง : http://elibrary.trf.or.th/project_content.asp?PJID=RDG42N0011 , http://research.trf.or.th/node/2359
ที่มา : -
ความเชี่ยวชาญ : -
ความสัมพันธ์ : -
ขอบเขตของเนื้อหา : -
บทคัดย่อ/คำอธิบาย :

The project about the Strategic Extension Campaign for Chiang Mai Dairy Farmers was set up in 3 districts of Chiang Mai Province. The objectives were to ( 1 ) to improve the knowledge [ K ]attitudes [ A ] and practice [ P ] of dairy farmers and also strengthen there cooperative, ( 2 ) to promote livestock extension agents to apply strategic extension campaign in to their work. There were three main steps in the this research namely ( 1 ) to find out baseline data and needed massages for the campaign, ( 2 ) to formulate objectives, message design, extension strategy, and media production, and ( 3 ) to set up management planning, campaign implementation, and formative evaluation. For the baseline the researchers applied key informant and focus group interview and also conducted knowledge, attitudes, and practice survey. Media consumption patterns and habits, media availability and reach were also investigated. In step two, extension program goals were specifying what was to be accomplished. Then specific campain strategies were developed to solve each of the problems encountered by the program. Careful message design were employed because the researchers realize that even thong the main content of the information is useful and technically sound but the campaign information may not be well received by the target benefitciaries , it is not presented properly to them. Six types of media were produced, there were calender, pamphlet, flip chart, cartoon, sticker and booklet. Apart from the above media 3 other activities such as method demonstration, essay contant and farm visit were used. As the implementation goes on two other media were used, There were local drama and monthly newsletter. In the third step, a management plan was drawn up to specify how the strategy was put into operation. The to ensure that a campaign was implemented as planned the appropriate monitoring and supervision of the campaign delivery system was conducted. Six dairy farmers were appointed as volunteer to assist other nearby farmers. Later on the three cooperatives assigned another two volunteers to help in this mission. All there 8 volunteers were trained and district livestock officers assisted them every monthly meeting to report what they have done and some problems, which they could not solve Initially this research will be terminated on the 30 April of 2000 but the cooperatives in the areas have requested to extent for another 6 months. When the project end the output were as follow. 1 There were 9 media distributed to all dairy farmers in the area. 2.There were some sings of KAP improvement in many farmers observed. 3. Committee of cooperatives and their members realize that it should be their business by themselves more than, waiting for livestock officers to do the overall extension work. 4.District livestock extension agent were experienced strategic extension campaign, which should apply this extension approach to their job in the future. To access the impact of the research program it should be about 6 moths after October 2000 when the extension result begin to fully benefit. Then another KAP survey should be conducted to compare K, A and P and the average of milk per head of cow white the baseline data. There was evidence that the impact like this will last at least 4 years after the campaign finish.

บรรณานุกรม :
นรินทร์ชัย พัฒนพงศา . (2545). การรณรงค์แบบมีส่วนร่วมที่เป็นระบบและเชิงยุทธศาสตร์สำหรับผู้เลี้ยงโคนมจังหวัดเชียงใหม่.
    กรุงเทพมหานคร : สำนักงานกองทุนสนับสนุนการวิจัย.
นรินทร์ชัย พัฒนพงศา . 2545. "การรณรงค์แบบมีส่วนร่วมที่เป็นระบบและเชิงยุทธศาสตร์สำหรับผู้เลี้ยงโคนมจังหวัดเชียงใหม่".
    กรุงเทพมหานคร : สำนักงานกองทุนสนับสนุนการวิจัย.
นรินทร์ชัย พัฒนพงศา . "การรณรงค์แบบมีส่วนร่วมที่เป็นระบบและเชิงยุทธศาสตร์สำหรับผู้เลี้ยงโคนมจังหวัดเชียงใหม่."
    กรุงเทพมหานคร : สำนักงานกองทุนสนับสนุนการวิจัย, 2545. Print.
นรินทร์ชัย พัฒนพงศา . การรณรงค์แบบมีส่วนร่วมที่เป็นระบบและเชิงยุทธศาสตร์สำหรับผู้เลี้ยงโคนมจังหวัดเชียงใหม่. กรุงเทพมหานคร : สำนักงานกองทุนสนับสนุนการวิจัย; 2545.