ridm@nrct.go.th   ระบบคลังข้อมูลงานวิจัยไทย   รายการโปรดที่คุณเลือกไว้

Intelligent dental training simulator with objective skill assessment and feedback

หน่วยงาน สถาบันวิจัยและให้คำปรึกษาแห่ง มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์

รายละเอียด

ชื่อเรื่อง : Intelligent dental training simulator with objective skill assessment and feedback
นักวิจัย : Phattanapon Rhienmora , Haddawy, Peter , Siriwan Suebnukarn , Dailey, Matthew N.
คำค้น : Virtual reality , Haptic feedback , Skill training , Skill assessment , Tutoring feedback , Hidden Markov models , Dentistry
หน่วยงาน : สถาบันวิจัยและให้คำปรึกษาแห่ง มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
ผู้ร่วมงาน : -
ปีพิมพ์ : 2554
อ้างอิง : Artificial intelligence in medicine. 52,2 (2011) pp. 115-121 , 0933-3657 , http://dspace.library.tu.ac.th/handle/3517/5728
ที่มา : -
ความเชี่ยวชาญ : -
ความสัมพันธ์ : -
ขอบเขตของเนื้อหา : -
บทคัดย่อ/คำอธิบาย :

Objective: We present a dental training simulator that provides a virtual reality (VR) environment with haptic feedback for dental students to practice dental surgical skills in the context of a crown preparation procedure. The simulator addresses challenges in traditional training such as the subjective nature of surgical skill assessment and the limited availability of expert supervision. Methods and material: We identified important features for characterizing the quality of a procedure based on interviews with experienced dentists. The features are patterns combining tool position, tool orientation, and applied force. The simulator monitors these features during the procedure, objectively assesses the quality of the performed procedure using hidden Markov models (HMMs), and provides objective feedback on the user's performance in each stage of the procedure. We recruited five dental students and five experienced dentists to evaluate the accuracy of our skill assessment method and the quality of the system's generated feedback. Results: The experimental results show that HMMs with selected features can correctly classify all test sequences into novice and expert categories. The evaluation also indicates a high acceptance rate from experts for the system's generated feedback. Conclusion: In this work, we introduce our VR dental training simulator and describe a mechanism for providing objective skill assessment and feedback. The HMM is demonstrated as an effective tool for classifying a particular operator as novice-level or expert-level. The simulator can generate tutoring feedback with quality comparable to the feedback provided by human tutors.

บรรณานุกรม :
Phattanapon Rhienmora , Haddawy, Peter , Siriwan Suebnukarn , Dailey, Matthew N. . (2554). Intelligent dental training simulator with objective skill assessment and feedback.
    กรุงเทพมหานคร : สถาบันวิจัยและให้คำปรึกษาแห่ง มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ .
Phattanapon Rhienmora , Haddawy, Peter , Siriwan Suebnukarn , Dailey, Matthew N. . 2554. "Intelligent dental training simulator with objective skill assessment and feedback".
    กรุงเทพมหานคร : สถาบันวิจัยและให้คำปรึกษาแห่ง มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ .
Phattanapon Rhienmora , Haddawy, Peter , Siriwan Suebnukarn , Dailey, Matthew N. . "Intelligent dental training simulator with objective skill assessment and feedback."
    กรุงเทพมหานคร : สถาบันวิจัยและให้คำปรึกษาแห่ง มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ , 2554. Print.
Phattanapon Rhienmora , Haddawy, Peter , Siriwan Suebnukarn , Dailey, Matthew N. . Intelligent dental training simulator with objective skill assessment and feedback. กรุงเทพมหานคร : สถาบันวิจัยและให้คำปรึกษาแห่ง มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ ; 2554.